Системи з самоорганізацією та самонавчанням
Лабораторна робота №6

Пошукові системи

Мета роботи. Ознайомитися з популярними пошуковими системами, їх особливостями, інструментами та можливостями. Здійснити низку експериментів щодо використання фільтрів, інструментів, операторів для підвищення якості отриманих результатів. Ознайомитися зі спеціалізованими пошуковими системами, що призначені для виконання специфічних функцій.

Пошукова система - це складний програмно-апаратний комплекс, що призначений для здійснення пошуку ресурсів в Інтернет, збереження відомостей про них в своїх базах і надання користувачу переліку посилань відповідно до його пошукового запиту.

Головним завданням пошукової системи є здатність надавати користувачам саме ту інформацію, яку вони шукають. Навчити користувачів робити «правильні» запити до пошукової системи, які відповідають її принципам роботи неможливо. Пошукова система повинна діяти так само, як діє користувач при пошуку інформації і надавати за його запитом інформацію максимально швидко і просто. Для того, щоб задовольнити зростаючим потребам користувачів, розробники пошукових машин постійно вдосконалюють алгоритми і принципи пошуку, додають нові функції і можливості, що пришвидшують роботу системи.

Популярні пошукові системи в світі

За даними статистики (gs.statcounter.com) на вересень 2022 року перші місця на світовому ринку пошукових систем займають пошукові системи.

Рис.1 Статистика популярності пошукових систем у світі
  • Google. Є найбільшою та найпопулярнішою пошуковою системою у світі. Чистий вигляд Google і система рейтингу на основі зворотних посилань заслужили прихильність користувачів у 90-х роках і зберегли своє домінування завдяки майже постійним інноваціям і низці ексклюзивних угод із виробниками пристроїв, операторами безпровідного зв'язку та розробниками браузерів, які спрямовують близько 60 відсотків пошуків в Інтернеті прямо в Google.
  • Bing. Пошукова система Microsoft Bing є другою за величиною пошуковою системою в світі. З моменту свого запуску в 2009 році Bing показував фотографії на своїй домашній сторінці, що різко відрізнялося від мінімалістичної цільової сторінки Google.
  • Yahoo! Поєднання веб-порталу, сайту новин і пошукової системи Yahoo!. Зі свого скромного початку як «Путівник Джеррі та Девіда у Всесвітню павутину» Yahoo! стала основною пошуковою системою та була продана Verizon за 4,48 мільярда доларів у 2017 році.
  • Baidu. Baidu — китайська пошукова система, що обробляє запити лише китайською мовою. Як і Google, Baidu починався як пошукова система, а зараз є однією з найбільших технологічних компаній Китаю.
  • DuckDuckGo. Приватна пошукова система з підтримкою реклами.

Головним лідером на теренах України залишається Google, яка має власні бази та алгоритми пошуку. Українські розробки в основному базуються на технологіях та базах Google і, звісно, значно йому поступаються.

  • Meta. Українську пошукову систему Meta створено в 1998 році силами Харківського державного політехнічного університету. Зона пошуку - українські сайти, а також сайти, що мають відношення до України.
  • Ukr.net. Український веб-портал, який публікує новинні статті. Заснований в 1998 році, має мобільну версію.
  • I.ua і Online.ua. Надають пошуковий сервіс в межах відповідних веб-порталів, що базується на Google.

Типи пошукових систем

  • Основні пошукові системи. Основні пошукові системи, такі як Google, Bing і Yahoo! є безкоштовними для використання та підтримуються онлайн-рекламою. Використовують варіації однієї стратегії (сканування, індексування та ранжирування), щоб дозволити користувачам здійснювати пошук в Інтернеті.
  • Приватні пошукові системи. Останнім часом популярність приватних пошукових систем зросла через занепокоєння щодо конфіденційності, викликане практикою збору даних основними пошуковими системами. До них належать анонімні пошукові системи з підтримкою реклами, такі як DuckDuckGo, і приватні пошукові системи без реклами, такі як Neeva.
  • Вертикальні пошукові системи. Вертикальний або спеціалізований пошук — це спосіб звузити пошук до однієї тематичної категорії, а не до всієї мережі. Приклади вертикальних пошукових систем:
    • Рядок пошуку на торгових сайтах, таких як eBay і Amazon.
    • Google Scholar, який індексує наукову літературу в публікаціях.
    • Пошукові сайти соціальних медіа та програми, такі як Facebook.
  • Обчислювальні пошукові системи. WolframAlpha є прикладом обчислювальної пошукової системи, призначеної для відповідей на запитання, пов'язані з математикою та наукою.

Основні інновації в технології пошукових систем

З моменту запуску перших пошукових систем у 1990-х роках лідери галузі впроваджували інновації в технології пошуку, щоб задовольняти все більше потреб за допомогою єдиного інтерфейсу.

  • Машинне навчання: Microsoft розробила та запустила RankNet у 2005 році, який використовував машинне навчання для ранжування відповідних результатів пошуку. Версія RankNet пізніше буде використана Microsoft Bing. Google представив власний компонент машинного навчання RankBrain у 2015 році.
  • Універсальний пошук: у 2007 році Google запустив універсальний пошук, який об'єднав деякі з різних інструментів вертикального пошуку (таких як зображення, новини, відео, карти та книги) на одній сторінці результатів мультимедійної пошукової системи (SERP).
  • Локалізовані результати: у 2012 році Google почав показувати локальні результати (на основі IP-адреси користувача) для загальних пошукових запитів. У 2016 році Google почав використовувати служби локації смартфонів і позиціонування Wi-Fi (які використовують розташування найближчих точок доступу для точного визначення вашого місцезнаходження), щоб надавати локальні результати щодо точного місцезнаходження користувача.
  • Hummingbird: Google представив свій алгоритм Hummingbird у 2013 році, який виходив за межі пошукових термінів користувача, використовуючи контекст, щоб спробувати визначити їхні наміри. Наприклад, такий пошуковий запит, як «яка погода», виведе місцеві результати погоди, а не пояснення поняття погоди. Пошук за запитом «погода» без «що є» покаже список новин з weather.com.
  • Knowledge Graph: у 2010 році Google створив базу даних із «понад 12 мільйонами речей». Це заклало основу для Knowledge Graph (Мережа знань), який був запущений у 2012 році. Ця технологія дозволяє користувачам отримувати інформацію з інших веб-сайтів, не виходячи з пошукової видачі. Фрагмент праворуч від результатів пошуку, що надає основні відомості про відому особу, подію, заклад тощо - це є Knowledge Graph. Ця функція мала далекосяжні наслідки: у 2020 році близько 65 відсотків пошукових запитів у Google завершилися, не натиснувши жодного результату, імовірно тому, що вони знайшли те, що шукали в пошуковій видачі.

Основні пошукові системи

Постачальники пошукових систем постійно змагаються за те, щоб у результатах пошуку відображався найкращий відповідний вміст. Лише коли користувачі відчують, що отримують корисні результати пошуку, вони почнуть покладатися на одну конкретну пошукову систему.

Щоб виводити правильний вміст, Google та інші мають розуміти наміри користувача. Недостатньо просто розпізнати окремі ключові слова та комбінації ключових слів у пошукових термінах і зіставити їх із веб-сайтами, що містять ті самі фрази. Щоб точно класифікувати пошук користувача, також важливо правильно визначити справжню мету запиту та відповісти на неї. Наприклад, коли стає зрозуміло, що користувач хоче зробити покупку, його можна спрямувати до онлайн-магазину, або якщо він шукає інформацію, він, швидше за все, знайде навчальні посібники та статті в блогах на тему свого пошуку.

Не можна сказати, що кожен запит має один унікальний намір. Однак загалом можна виділити три основні типи пошуку:

  • транзакційні пошукові запити : такий тип запиту вказує на те, що користувач бажає здійснити транзакцію, наприклад, «купити книги» або «придбати iPhone 6».
  • навігаційні пошукові запити : ці запити визначають, що користувач хоче відвідати певний сайт або знайти певного постачальника, наприклад, «YouTube» або «Apple».
  • інформаційні пошукові запити : у цих випадках користувач шукає певну інформацію, наприклад, «як приготувати каву».

Google

Пошукові системи, такі як Google, представляють різні типи вмісту на основі припущень, які вони роблять щодо основних намірів запиту користувача, тому результати транзакційних, інформаційних і навігаційних запитів можуть виглядати зовсім по-різному. У той час як результати пошуку за транзакційними ключовими словами зазвичай викликають відповідний інтернет-магазин, результати для навігаційного пошуку зазвичай включають фактичні сторінки бренду або компанії. Для тих, хто шукає інформацію, Google часто показує статті блогів, навчальні посібники та відео, а також бази знань, такі як Wikipedia.

Сторінка результатів пошуку SERP (Search Engine Results Page) щодня формується десятками мільйонів разів. Результати пошуку - це посилання на знайдені документи з короткою інформацією про них.

Блок з інформацією про знайдений ресурс називається сніпетом (snippet), він допомагає користувачеві швидко зрозуміти яка з відповідей підходить йому найкраще (рис.2). Для заголовку сніпету найчастіше використовується заголовок самого документа або фрагмент, який найбільше підходить за змістом до заданого запиту. Під заголовком надається блок з коротким описом документа та певними важливими відомостями: пряме посилання на документ, рейтинг, категорія сторінки, дата останнього оновлення тощо.

Рис.2. Сніпет документа на сторінці видачі результатів

Щоб допомогти користувачеві швидше зрозуміти зміст документа, виділяються визначальні слова. Це відбувається при відповіді на загальні, багатозначні запити. Спеціальна програма стежить за тим, як користувачі уточнюють свої запити, і обчислює значимість таких уточнень. В подальшому ці знання використовуються при формуванні сніпету.

Важливим є, щоб користувачі могли швидко знайти відповідь - іноді навіть відразу на сторінці результатів пошуку. Для різних відповідей потрібна різна додаткова інформація. Наприклад, якщо людина задає в запиті назву організації, можливо, їй потрібно довідатися, де вона знаходиться або контактну інформацію. Щоб не довелося витрачати час на пошуки сторінки з контактами на сайті організації, пошукова система додає телефон і фізичну адресу з посиланням на карту до сніпету (рис.3).

Рис. 3. Фрагмент сторінки видачі Google на запит «Піца на замовлення Львів»

Якщо пошуковій системі відомо про структуру сайту, вона показує її користувачеві. Під текстом сніпету сайту з'являються посилання на його найбільш відвідувані сторінки - щоб за бажанням користувач міг перейти в потрібний розділ, витрачаючи менше кліків і трафіку (рис.4).

Рис. 4. Розширена інформація за запитом «Львівська політехніка»

Окрім звичайних звичайних результатів пошуку, Google зараз інтегрує все більше власних служб у сторінку видачі результатів. Наприклад, реклама AdWords, що відображається часто на початку чи у кінці сторінки, приносить Google багаті винагороди. Постачальники пошукових послуг зазвичай можуть розрізняти різні типи пошукових запитів і, таким чином, мають тенденцію відображати більше реклами для транзакційних запитів, ніж для запитів, керованих інформацією.

Окрім реклами, інші служби, такі як Google Images , Google News або картографічний сервіс Google Maps , тепер є невід’ємною частиною майже кожного списку результатів пошуку. Пошук на основі транзакцій часто відображає результати зі служб Google Shopping, тоді як пошук авіарейсів показує службу авіарейсів Google у результатах пошуку.

Зі своїм Графом знань Google інтегрував додаткову функцію, яка витягує інформацію з веб-сайтів, а потім робить ці дані доступними для користувача безпосередньо зі сторінки результатів пошуку. За допомогою інформаційного та навігаційного пошуку користувачі можуть переходити безпосередньо від Google до відповідної сторінки відповіді, не клацаючи далі в результатах пошуку.

Не всі запити можна чітко віднести до категорії пошукового запиту. Наприклад, запит «Apple iPhone» може вказувати на потребу в інформаційній, транзакційній або навігаційній відповіді. Таким чином, для певних комбінацій ключових слів пошукові системи відображатимуть онлайн-магазини, різні веб-сайти та різноманітні типи вмісту, такі як бази даних знань і навчальні посібники, все на одній сторінці результатів. Google також намагається налаштувати результати пошуку кожного окремого користувача. Тому на результати будь-якого пошукового запиту завжди впливатимуть попередні пошуки, місцезнаходження користувача та те, чи ввійшов він у свій обліковий запис Google.

Для деяких предметних областей створюються спеціальні сніпети. Наприклад, для сторінок з описами товарів або для сайтів готелів, ресторанів, кінотеатрів. Основна інформація, що з'являється в сніпетах - ціна товару, «зірковість» готелю, кухня ресторану, кількість залів кінотеатру. Завдяки таким спеціальним сніпетам користувач економить час і трафік, а організація отримує відвідувача сайту, зацікавленого саме в її послугах (рис.5-6).

Рис. 5. Розширена інформація до запиту «Офіси Софтсерву»
Рис. 6. Фрагмент сторінки видачі Google на запит «Український борщ»

Google надає можливість переглянути збережену копію документа прямо з бази (може допомогти при тимчасової недоступності сайту, блокування його через зараження вірусом або видаленні з нього даної інформації), а також поділитися посиланням на неї та знайти схожі сайти. Якщо сторінка є іншою мовою, то відразу можна застосувати переклад.

Рис. 7. Відкривання кешованої версії та автоматичний переклад сторінки

Коли користувач починає вводити запит у пошуковому рядку, пошуковик показує кілька найпопулярніших запитів, що починаються на вже введені літери - це пошукові підказки. Пошукові підказки допомагають заощадити час - можна не друкувати запит цілком. Пошуковик розуміє, які показати підказки, навіть якщо користувач забув змінити розкладку клавіатури або допустив граматичні помилки.

Рис. 8. Пошукові підказки

Список, з якого беруться пошукові підказки, формується після фільтрації всього потоку запитів користувачів. Запити проходять множину фільтрів, кожний з яких фільтрує запити за кількома умовами. Наприклад, прибирає дуже рідкісні запити або запити, що містять ненормативну лексику. Разом з фільтрацією виправляються помилки. У підсумку залишаються мільйони запитів.

На одне запитання може бути кілька правильних відповідей - залежно від потреб користувача. Персональний пошук вміє враховувати особисті інтереси та переваги користувача і вибирати найбільш підходящу для нього відповідь.
В основі персонального пошуку лежить аналіз пошукової поведінки - наприклад, які запити задає людина, на які сайти переходить, якою мовою спілкується з пошуковою системою. Аналізуючи питання і переходи користувача, пошукова система робить висновок про те, що йому зараз важливо і цікаво. Ці дані враховуються як при виборі підказок, так і при пошуку персональної відповіді на запитання.

Вибираючи для людини підказки, пошукова система намагається вгадати його наступні запити. При цьому пошукова система спирається на питання людей з схожою пошуковою поведінкою.

Інструменти та фільтри

Під рядком пошуку розміщена панель, що дозволяє фільтрувати результати. Для різних областей пошуку (всі результати, по картинках, по відео) вона буде дещо різнитися, і пункти фільтрів будуть як найточніше відповідати об’єкту та сфері пошуку.

Рис.9. Інструменти та фільтри пошукової системи

Оператори пошуку в Google

Оператори пошуку Google дозволяють шукати фрази або ключові слова в заголовках сайтів, їх URL, в змісті і текстах. Все це досягається шляхом розширеного пошуку. Ці розширені можливості допоможуть заощадити час і підвищити якість знайденої інформації.

Google постійно корегує набір операторів, тому, вказані у різних джерелах відомості можуть частково або повністю не працювати. Нижче наведено перелік операторів, актуальних на 2020 рік.

«запит» Примусовий пошук точного збігу. Лапки використовуються для уточнення неоднозначних результатів пошуку або виключення синонімів при пошуку окремих слів.
OR Пошук по X або Y. Знайдені результати будуть пов'язані з X і/або Y. Замість оператора OR можна використовувати оператор | (прямий слеш).
AND Пошук по X і Y. Результати пошуку пов'язані як з X, так і з Y. Оператор AND використовується Google за замовчуванням для звичайного пошуку, але дуже корисний у поєднанні з іншими операторами.
- Шукати інформацію, що не містить даного слова.
* Заміна довільного фрагменту
() Угруповання декількох термінів або операторів, щоб контролювати видачу.
$ Пошук цін. Також працює для євро (€), але не для британського фунта (£).
define: Вбудований в Google словник. Показує значення слова.
cache: Повертає останню кешовану версію веб-сторінки (за умови, що сторінка проіндексована).
filetype: Обмежує результати файлами певного формату, наприклад, pdf, docx, txt, ppt і т. Д. Примітка: подібний оператор "ext:".
site: Результати для певного домену.
related: Пошук сайтів, подібних до даного домену.
intitle: Знайти сторінки з певним словом (або словами) в заголовку сторінки.
intext: Знайти сторінки, що містять певне слово (або слова) десь в змісті.
AROUND (X) Пошук поблизу. Сторінки, що містять два слова або фрази на відстані X слів один від одного. У цьому прикладі слова [apple] і [iphone] повинні бути присутніми в тексті на відстані не більше чотирьох слів один від одного.
movie: Знайти інформацію про конкретний фільмі. Також знаходить розклад сеансів, якщо фільм зараз показують недалеко від вас.
map: Результати пошуку по картах.
weather: Знайти погоду для конкретного місця. Відображається в погодний сніпеті, але також повертає результати з інших метеорологічних сайтів.
in Перетворює одну одиниці виміру в іншу. Працює з валютами, вагами, температурою, відстанями тощо.
source: Знайти новинні результати з певного джерела в Google News.

Сервіси пошуку

Калькулятор. Сервіс для розрахунків, що вбудований в рядок пошуку. Наприклад, якщо задати пошук рядка 900 + 600 * 2 (3 + 1), то буде видана відповідь 2096, а також інтернет-сторінки, де такий рядок може зустрічатися. Сервіс використовує багато математичних функцій, вміє дотримуватися пріоритету операцій (рис.10).

Рис.10. Калькулятор Google

Конвертер валют. Зручний онлайн калькулятор для конвертації грошей з однієї валюти в іншу за курсом НБУ (рис.12).

Рис.12. Конвертер валют

Перетворення величин. Зручний сервіс, який здатний перевести різні величини (довжина, вага, температура тощо) (рис.13).

Рис. 13. Перетворення величин

Визначення часу. Зручний сервіс, що показує точний час в країні (рис.15).

Рис.15. Сервіс точного часу у країні чи місті

Погодний інформер. Для отримання інформації в запиті потрібно вказати місто, можна вказати день та час.

Рис.16. Погодний інформер

Кіноафіша. Сервіс, що надає відомості про фільми, які можна подивитися в кінотеатрах зазначеного міста чи країни (рис.17).

Рис.17. Сервіс кіноафіші

Пошук білетів. Сервіс, що надає інформацію про наявні рейси між зазначеними містами (рис.18).

Рис.18. Підбір інформації про наявні рейси

Приховані сервіси Google

Поряд із неймовірними досягненнями та віхами, Google також відомий своєю веселою та легкою стороною. У пошуковику Google є багато прихованих корисних мікро-сервісів, які з’являються після набору певних ключових слів у рядку пошуку.

Shall we play a game. З’являється карусель з іграми та корисними інструментами. Перелік регулярно поповнюється і змінюється, але для короткочасних розваг можна запустити відомі ігри, такі як Пасьянс, Змійка, ПакМак, Хрестики-нолики тощо.

Рис. 19. Браузерна гра «Солітер»

Окрім ігор є цікава колекція звуків, що створюють тварини

У вкладці Інструменти можна скористатися калькулятором, отримання коду певного кольору за різними моделями, налаштувати дихання для медитації чи метроном. Перелік інструментів регулярно оновлюється

Палітра кольорів. За допомогою цього інструменту можна конвертувати коди будь-яких доступних колірних моделей (наприклад, Pantone, HEX або RGB) (рис.14).

Рис.14. Палітра кольорів

Earth Day quiz. З’являється тест з опитуванням. Тести регулярно змінюються, носять жартівливий характер і мають за мету надати трохи перепочинку користувачам.

Do a barrel roll. Вміст веб-сторінки перевертається на 360 градусів.

I'm feeling curious. Функція пропонує користувачам випадкове запитання та відповідь, що створена за допомогою Мережі знань Google. Запитання вибираються випадковим чином серед мільонів запитань до пошукової системи. Вони варіюються від серйозних до жартівливих, наприклад, який зріст у жирафа або скільки калорій у пончику. Раніше даний сервіс надавав можливість задати власне запитання, але на сьогодні така опція відсутня.

1234567 =english. Якщо набрати будь яке число до 13символів і додати як суфікс =english, то Google покаже алфавітну форму цього числа (у даному прикладі one million two hundred thirty-four thousand five hundred sixty-seven).

Blink HTML. На сторінці результатів знайдені словосполучення Blink HTML будуть блимати.

Google logo history. Показується слайд-шоу змін логотипу компанії, починаючи з поточного логотипу та закінчуючи тими, що використовувалися в 1998 році.

Recursion. В інформатиці рекурсія відноситься до функції, яка викликає саму себе прямо або опосередковано. Якщо ввести «recursion» в рядок пошуку, то Google перепитає, що, можливо, ви мали на увазі рекурсію.

Askew. Після введення ключового слова "Askew" в поле пошуку, сторінка результатів нахиляється вниз, зліва направо.

Timer. Google показує опцію таймера та секундоміра. За допомогою секундоміра можна обчислити час, який знадобиться для виконання роботи.

Sunset time. Google показує час або час сходу сонця для місцезнаходження користувача.

Анімаційні трюки Google

Cha Cha Slide. Трюки зі слайдами Ча Ча розроблено до 20-тої річниці популярного колективу «Cha Cha Slide» прихованим сюрпризом. Разом із музичним відео з’являється мікрофон із пропозицією торкнутися до інтерактивного видання хіта.

Joey tribiani. Ще один трюк Google застосовується до всіх персонажів друга. При натисканні на зображенні піци можна спостерігати цікаву анімацію.

Ross Geller. Якщо ввести «Росс Геллер» справа буде інформація від Мережі знань. Якщо клікнути там на зображенні дивана, то екран буде нахилятися в різні сторони

Google Mirror - I'm elgooG

elgooG (слово Google, написане задом наперед) — це дзеркальний веб-сайт Google із горизонтально перевернутими результатами пошуку, також відомий як «дзеркало Google». Створений All Too Flat «для розваги» у 2002 році.

ChromeExperiments

Google Chrome Experiments - це онлайн-зал експериментів на основі веб-браузера, інтерактивних програм та художніх проектів, запущений 2009 р. Google Chrome Experiments - офіційний веб-сайт Google, який спочатку мав перевірити обмеження JavaScript та продуктивність та можливості браузера Google Chrome.

Експерименти Chrome – це демонстрація роботи програмістів, які розширюють межі веб-технологій, створюючи красиві, унікальні веб-досвіди. На всьому сайті наведено корисні посилання для створення власних експериментів, а також можна досліджувати такі ресурси, як WebGL Globe і майстерня інструментів.


Спеціалізовані пошукові системи

Спеціалізована пошукова система – це пошукова система, яка має доступ виключно до певних категорій інформації.

Розваги

YouTube колись був простим відеохостингом для різноманітного відеовмісту в Інтернеті, на сьогодні має величезний інтерфейс пошуку з доступом до інформації та розваг. YouTube за форматом є спеціалізованою пошуковою системою, оскільки він виключно розміщує та індексує відеовміст. Як пошукова система YouTube розробила один із найсучасніших алгоритмів, що базується на історії пошуку та переглядів мільйонів користувачів, створюючи точні списки для конкретного користувача.

Internet Movie Database або Інтернет-база даних фільмів (IMDB) є одним із найкращих спеціалізованих пошуковиків, оскільки він легко інтегрується в основні пошукові системи, і більшість з користувачів цього не помічає. Інформація про фільми, яку показують у верхній частині сторінки результатів Google, є вирізаною з IMDb. Саме завдяки їхній постійно оновлюваній і точній базі даних інформації про фільми вони так широко використовуються.

Gnod.net Пошук та рекомендації музики за уподобаннями користувача. Gnod - самоорганізована система, яка дізнається про зовнішній світ, запитуючи користувачів, що їм подобається, а що їм не подобається в музичній сфері. Gnod постійно заповнює базу даних уподобаннями користувачів, щоб надавати рекомендації іншим користувачам. Проект Gnod має дві гілки:

  • Поповнення бази для навчання системи
  • Хмара близькості до даного виконавця, чим ближче інший митець до заданого на хмарі, тим ближче він в творчому плані.

Search.creativecommons шукає фотографії та відео, що надаються за вільною ліцензією або захищені авторськими правами на просторах Інтернету, включаючи YouTube, Flickr, SoundCloud. У базі пошуковика зберігається понад 300 мільйонів зображень, багато зображень в колекції надано музеями світу.
Широкий вибір фільтрів допомагає у пошуку і користувач швидко отримує якісний результат.

FindSounds шукає в відкритих джерелах різні звуки: природа, машини, люди тощо. У видачі тільки звуки і нічого зайвого. В налаштуваннях можна виставити бажаний формат і якість звучання. Всі знайдені звуки доступні для скачування. Є пошук за зразком.

Local.com — це спеціалізований пошуковик з понад 16 мільйонами закладів харчування та розваг у кожному місті Сполучених Штатів, а це означає, що вони мають особливий доступ до всіх опцій, доступних лише для конкретної місцевості. У них навіть є інструменти, за допомогою яких можна бронювати ресторани, прокладати маршрути та шукати роботу серед перелічених компаній.

Google також має подібну функцію, але Local є набагато більш цілеспрямованим варіантом із пропозиціями та системою оцінювання, яка допомогає мешканцям США знайти нове улюблене місце у місті проживання.

Boardreader шукає інформацію на різних форумах, чатах, дошках оголошень і Reddit.

Reddit є соціальним новинним сайтом, де зручно знаходити і ділитися посиланнями на новини, статті та просто цікавий контент. Портал є майданчиком для бесід, тобто форумом. Посилання та їх обговорення залишаються важливою частиною платформи.

Освіта

WolframAlpha - обчислювально-пошукова система, що цікава не лише своїми глибокими знаннями майже про все, але й тим, як формується відповідь на запитання. Замість посилань на статті, що містять ключові слова, вона видає готову відповідь на запит користувача (англійською мовою). Наприклад, якщо ввести в форму пошуку «Lviv», то Wolfram | Alpha виведе на екран карти, таблиці і графіки з статистичною інформацією про місто.

Це складна система штучного інтелекту, яка розпізнає запитання та розробляє відповідь на основі свого величезного індексу інформації та складних рівнів алгоритму. Місія WolframAlpha — збирати всі об'єктивні дані та робити всі систематичні знання доступними для користувачів.

Цей сервіс краще за інших підходить для пошуку фактів і обчислення даних. Wolfram | Alpha накопичує і систематизує доступні в Мережі знання з різних областей, включаючи науку, культуру і розваги. Якщо в цій базі знаходиться готову відповідь на пошуковий запит, система показує його, якщо немає - обчислює і виводить результат. При цьому користувач бачить тільки потрібну інформацію і нічого зайвого. Wolfram | Alpha можете використовувати для пошуку і обчислення даних, пов'язаних з різними науками (математика, фізика, хімія).

Goofram.com. Пошукова система здійснює пошук одночасно в Google і Wolfram Alfa. Сторінка результатів поділяється на дві частини, зліва результати пошуку в Інтернеті, справа розширена інформація про предмет пошуку.

Wiki.com отримує результати з тисяч вікі в мережі. Це ідеальна пошукова система для тих, хто цінує інформацію спільноти, яку можна знайти на таких сайтах, як Вікіпедія.

Google Scholar або Google Академія — вільна доступна пошукова система, яка індексує повний текст наукових публікацій всіх форматів і дисциплін. Індекс Google Scholar містить більшість рецензованих онлайн-журналів Європи та Америки найбільших наукових видавництв.

Працевлаштування

LinkedIn дозволяє користувачам зв'язуватися з менеджерами з найму та людьми, які працюють на цікавих їм посадах, і безпосередньо надсилати повідомлення. LinkedIn постійно оновлює індекс відкритих вакансій від компаній, які активно наймають. Користувачі отримують живу інформацію про можливості працевлаштування як віддалено, так і в місцевості, що робить пошук ідеальної роботи легшим, ніж будь-коли, із можливостями від початкового рівня до керівних посад.

Indeed пропонує регулярно оновлювані вакансії у регіоні користувача, як віддалено, так і особисто. Indeed дозволяє створювати профіль і відкрито ділитися ним з роботодавцями, які хочуть найняти людину з конкретною кваліфікацією.

Карти та подорожі

Карти Google містять величезну кількість геопросторових даних, що містить детальну інформацію про дороги та провулки майже скрізь на планеті. Google регулярно оновлює та постійно відстежує зміни. Для оновлення використовується інформація з Геологічної служби США, міських рад та інших географічних служб. Для панорамного перегляду використовуються власні спеціальні транспортні засоби для огляду змін у будівництві, дорожніх знаках та обстановці. Карти Google це масивна система на основі машинного навчання штучного інтелекту, яка об'єднує величезні обсяги даних з усього світу.

Google Earth — це безкоштовна програма компаніїї Google, що відображає віртуальний глобус. В рамках даного проекту в мережу Інтернет викладено аерофотознімки та сателітні знімки більшої частини Землі. Для деяких регіонів ці знімки сягають дуже високої якості.

Відео лабораторної роботи

Контрольні запитання

  1. Назвати два основних етапи роботи пошукових систем.
  2. Як формується сторінка результатів пошуку SERP. Які фактори в ранжируванні результатів є суттєвими?
  3. Яким чином персоналізація користувача допомагає отримати якісні результати.
  4. Назвати основні складові сніпету. Яка розширена інформація там може виводитися?
  5. Які додаткові інструменти полегшують пошук потрібних відомостей.
  6. Перелічити корисні оператори в Google, що сприяють спеціалізованому пошуку.
  7. Які функції покладаються на сервіси Google, чи виконують вони певні інтелектуальні завдання.
  8. Назвати спеціалізовані пошукові системи, які функції вони виконують.
  9. Здійснити огляд пошуково-обчислювальної системи Wolfram|Alpha. Назвали коло наук та завдань, що охоплює система.
  10. Назвати корисні властивості спеціалізованих пошукових систем щодо пошуку медіа об’єктів. Чи надають вони кращі результати у порівнянні з традиційним пошуком?

Лабораторне завдання

  1. Ознайомитися з теоретичними відомостями стосовно структурного складу пошукових систем, роботів та алгоритмів.
  2. Здійснити пошук за однаковими ключовими словами в різних пошукових системах, відмітити різницю у наданих результатах. Зазначити основні критерії пошукової системи, такі як Точність та Актуальність виданих результатів. Дослідити чи вплинула на результати історія персонального пошуку.
  3. Здійснити пошук, застосовуючи інструменти, фільтри та оператори пошуку. Порівняти якість сторінки видачі до і після. Сформувати запит, застосувавши кілька елементів уточнення. Використати наведені сервіси пошуку: калькулятор, конвертери, інформери, пошук білетів чи фільмів. Проаналізувати отримані результати і зробити висновки.
  4. Здійснити кілька запитів у спеціалізованій системі Wolfram | Alpha з різних сфер: математика, хімія, географія, історія, відомі особи і події. Ознайомитися з отриманими результатами і зробити висновки.
  5. Здійснити пошук медіа об’єктів у спеціалізованих пошукових системах. Ознайомитися з можливостями та інструментами, що сприяють якості результатів. Проаналізувати отримані результати і зробити висновки.
  6. Під час захисту лабораторної роботи вільно володіти теоретичним матеріалом: особливості функціонування пошукових систем, усталені терміни, підходи до уточнення запитів.

Зміст звіту

  1. Назва та мета виконання лабораторної роботи.
  2. Скріни результатів пошуку, особливо тих підходів, про які студент не знав або не використовував раніше.
  3. У висновку оцінити особливості традиційних та спеціалізованих пошукових систем, можливості щодо покращення пошуку, зручність використання фільтрів, інструментів, операторів та сервісів та інші підходи до покращення якості результатів.